Pagina's

dinsdag 8 november 2011

tips voor besparingen

hieronder wil ik tips en ervaringen verzamelen die ik heb opgedaan.
Vooral sinds we met een kleiner inkomen moeten rondkomen en er een kind bij gekomen is.


Afwas
-teiltje
Door in de spoelbak af te wassen gebruik je al snel veel meer water en het koelt ook snel af.
Zo’n teiltje is niet alleen voor de vaat makkelijk maar heeft veel meer gebruiksmogelijkheden.


Autogebruik
Gebruik van een auto is altijd handig. Helaas brengt het ook flink wat kosten met zich mee.
Door, waar het kan, ritjes te combineren bespaar je wel wat in de kosten.
Maak ook gebruik van ‘het nieuwe rijden’ (let hierbij wel op. Volgens m’n garage was het te vaak op lage toeren rijden weer niet goed voor bepaalde onderdelen en moest ik toch zeker 2x per week een hoger toerental aanhouden)

Babyuitzet
Laat zo veel mogelijk mensen weten dat je zwanger bent.
als mensen vragen of  je spullen en kleertjes kunt gebruiken zeg dan niet te snel nee.
Geef aan wat je zal doen met niet gebruikte dingen. bv. doorgeven of kringloop.


Hebbedingetjes
Ik ben gek op kleine “hebbedingetjes” zoals je ze vaak ziet staan in van die leuke winkels.
Om me zelf een beetje in te houden en manlief extra werk te besparen hou ik me aan de volgende regel:Zou ik het zelf kunnen maken? (voor de meeste leuke “hebbedingen” is dat het geval) dan mag ik het niet kopen. In de praktijk blijkt dan dat ik het toch niet maak ;)


Kleiner
’s winters is een kleine ruimte sneller te verwarmen. Als je de mogelijkheid hebt richt dan een kleine kamer in als woonkamer. Is lekker knus ook.
Kraambezoek
Het kost wat tijd, koffie/thee en beschuit met muisjes maar het bezoek brengt vaak een cadeautje mee (vaak kleertjes) dat je goed kan gebruiken. Dat scheelt dan heel wat in de kosten. Dus al het bezoek is welkom

Zwangerschapsverlof
Houdt er rekening mee dat met je verlof eventuele extra’s bij je salaris vervallen (extra-uren, onregelmatigheidstoeslag, kilometervergoeding ed)
Probeer hier ruim van te voren aan te wennen door deze bedragen apart te zetten (als je dat nog niet deed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.