Pagina's

maandag 16 januari 2012

Afvalscheiding

Vandaag wordt bij ons het plastic opgehaald. Hebben we voor afval (grijs en groen) en papier een container in de straat, het plastic wordt nog ouderwets opgehaald met zakken langs de stoep.
(Kan me nog goed herinneren dat we terug kwamen uit Oostenrijk en van die fel oranje tekens zag op de stoep)

Nu is manlief niet zo van de afvalscheiding hoewel ik hem al aardig heb ‘opgevoed’.
Sinds de kost van de plastic-zak wordt dat toch netjes gescheiden. 
Het scheelt echt een hoop met wat er nu nog in de grijze gaat!
Dan besef je ook hoeveel er tegenwoordig in plastic wordt verkocht.

De grote afvalemmer in onze keuken is dan ook voor het plastic en een kleintje voor het restafval. De grijze afvalzakken worden nog maar nauwelijks gebruikt.

Merk jij verschil?

6 opmerkingen:

  1. Hier hebben we geen gescheiden afval, alleen ondergrondse containers waar we alles in kunnen weggooien. Sinds kort hou ik wel glas apart en dat scheelt wel een stuk in de vuilniszakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons wordt plastic niet apart opgehaald. Wel probeer ik papier beter te scheiden en meer direct in de kliko te gooien, in plaats van via de prullenbak (met dure zakken). Dat scheelt wel echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier wordt het afval ook gescheiden. Wij merken het echt. De grijze container heeft misschien 6 keer bij de weg gestaan het afgelopen jaar. Daarvoor echt wel om de 2 weken. Een groot verschil dus

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier wordt het plastic ook in zakken langs de weg opgehaald. Eens in de maand! En moet je dan nagaan dan ik in een flat woon. Ik ga geen maand lang alle plastic verzamelen in huis. Zeker in mijn keukentje van anderhalf bij twee meter? En ik weiger het voor elk plastic gevalletje telkens naar beneden (vier trappen op en af) naar de schuur te lopen om het daar te bewaren tot de ophaaldag. Glas en oud papier kan ik ten alle tijden zelf in de daarvoor bestemde containers bij de supermarkt om de hoek dumpen, dus dat is geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een verschil he, per gemeente.
    Irma: wij hebben hier dezelfde situatie maar ik had wel een grote vuilnisbak staan voor het afval. Dacht eerst dat het voor ons ook niet te doen zou zijn (woon 3 hoog)maar gewoon eens geprobeerd. Bleek dat ik daarna voor de rest afval maar een klein vuilniszakje per week vol kon krijgen. Meestal red ik het net met 1 zak per maand.
    fryskmemke: zo zie je maar; afval kost ruimte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij ons ook zelf plastic wegbrengen. Breng al papier, glas, oude kleren en schoenen weg. Woon ook 2 hoog en met 1 kind die ik nog op de arm de trap af moet dragen zie ik het nog niet echt zitten om ook plastic weg te brengen. Maar inderdaad: wat een plastic zit overal om!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.