Pagina's

maandag 14 augustus 2023

Een jaar FLYlady: stap 9 opruimen

 Een jaar geleden besloot ik het FLYlady systeem te proberen om het huishouden een beetje beter bij te houden. Op huishoudelijk gebied heb ik namelijk twee linkerhanden.

Eerder vertelde ik over de eerste stappen;

- de eerste 3 stapjes

- de volgende paar stappen (4-8)

 Heb je die nog niet gezien dan raad ik je aan om daar te beginnen.

Stap 9: opruimen

Vanaf vandaag voeg je elke dag een 5-minuten-reddingsoperatie uit. Zet een wekker voor 5 minuten en ga aan de slag in de kamer met de meeste rommel. Na die 5 minuten stop je!

mijn uitvoering: Voordat ik Flylady tegenkwam was ik al bezig met opruimen op een manier die ik op diverse andere sites was tegen gekomen. Maar door het maar 5-15 minuten per dag te doen is het beter vol te houden (3x op een dag 5 minuten kan ook. Het gaat er om dat je op tijd stopt waardoor je zin hebt om de volgende keer weer verder te gaan ipv dat je de moed verliest)  

Vroeger was het zo dat ik op een dag de troep zat was en dan begon ik vol goede moed. Vaak lag er aan het eind van de dag meer troep op de vloer dan toen ik begon dus propte ik alles maar weer in laden en kasten. (ik verloor me zelf  nl altijd in de kleine dingen. bv een fotoboek die ik tegenkwam even inkijken ipv op z'n plaats zetten)

Voorbereiding: Pak een vuilniszak (voor alles wat weggegooid kan worden), een krat,wasmand o.i.d. (om spullen die niet in de kamer thuis horen in te doen en later weg te brengen) en een doos (voor spullen die nog goed zijn en je weggeeft aan bv de kringloop) en evt. nog een doos voor dingen waarvan je niet zeker bent.

Ik begin altijd bij de deur en werk kloksgewijs rond. Zorg in ieder geval dat je een pad hebt waar je kunt lopen.

- start met een rondje vuilnis zak waarin je alle zichtbare afval gelijk weggooit.

- dingen waarvan je besluit dat ze weg kunnen, maar nog goed zijn, doe je in de doos om weg te geven. Is de doos vol dan doe je hem dicht (en het liefst zet je die gelijk in de auto om weg te brengen naar de kringloop). Eerst dacht ik er nog over om dingen te verkopen en heb het met wat dingen geprobeerd. Maar het kost veel tijd en levert weinig op en... als je eenmaal in de opruimmodes staat wil je door. 

- pak je krat/mand en haal alle spullen die je ziet en op een andere plaats thuishoren er tussenuit (na de 5 minuten opruimen loopt je door je huis om de spullen op de juiste plaats te brengen. Doe het niet tussendoor want dan wordt je afgeleid)

- twijfel je over dingen of ze weg kunnen? Stop die dan in een andere doos en bepaal voor jezelf een datum waarop je het alsnog weg doet als je voor die datum het niet hebt gebruikt.

zelf ben ik begonnen met de losse spullen die overal in de ruimte staan/lagen voordat ik aan planken en kastjes begon (daar leek het nog iets geordend). Tenzij ik een duidelijke plek had waar ik iets wilde hebben en daar al iets stond. Dan haalde ik dat weg zodat het gelijk op de goed plaats staat. Ook werkte ik met kratten om bepaalde dingen bij elkaar te sorteren en ze uiteindelijk bij elkaar op 1 plek op te bergen.

Doordat ik al veel had opgeruimd en weggedaan had ik de afgelopen maanden minder moeite om 2 slaapkamers leeg te maken voor het plaatsen van een nieuw dakkapel. Vooraf en tijdens het inpakken van de spullen die we wilden bewaren ging er weer dingen tussenuit die weg konden en uiteindelijk paste alles in het tuinhuis en de andere slaapkamer (en waarschijnlijk bij het weer inruimen kunnen er ook weer dingen weg).

Misschien ben je van nature wel heel netjes en heb je dus helemaal niets aan deze tips. Of je hebt door de jaren heen je eigen routine in opruimen gevonden. Ik hoor ze graag van je. 

ps deze eerste stappen heb ik vrij snel achter elkaar geschreven. De volgende kunnen iets langer op zich laten wachten (we zijn nu bezig om de 2 slaapkamers af te werken en school/werk gaat weer beginnen).

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.