Pagina's

donderdag 10 augustus 2023

Een jaar FLYlady: de volgende paar stapjes


Een jaar geleden besloot ik het FLYlady systeem te proberen om het huishouden een beetje beter bij te houden. Op huishoudelijk gebied heb ik namelijk twee linkerhanden.

Vorige keer vertelde ik over de eerste stappen;

- laat je gootsteen glimmen

- kleed je aan

 en het bekijken van de website/app 

Hoe is het bij jou gegaan? Zoals ik vertelde ben ik gestart in de vakantie en was ik ook een weekje weg bij iemand anders in huis. Ook daar maakte ik elke avond de gootsteen en aanrecht aan kant en trok ik gelijk bij het opstaan m'n kleren aan (schoenen dan wel niet maar had wel slippers die ik in huis droeg)

We gaan verder;

Dag 4: controle dagboek

Met behulp van memo blaadjes herinner je jezelf aan de dagelijkse taken. Een briefje bij de gootsteen en op je badkamerspiegel bijvoorbeeld. Dit is een begin voor je controle dagboek/ huishoudmap/ handleiding of hoe je het ook wilt noemen. Hierin komen al je taken en lijstjes bij elkaar zodat je ze overzichtelijk en bij de hand hebt.

Mijn uitvoering: Ik werk met de app maar ben op een gegeven moment wel dingen gaan opschrijven (In de computer gezet). We hebben nu een map waar de belangrijkste gegevens in staan en dus ook de dagelijkse routines. Mocht er is wat zijn dan kan het vrij makkelijk worden gevonden/overgenomen. Ieder halfjaar kijk ik de map door en voer de wijzigingen/veranderingen gelijk door.

Dag 5: positieve gedachten/blijf in contact 

Misschien heb je wel negatieve gedachten over heel dit gebeuren en hoor je in je hoofd opmerkingen (van anderen) dat het je toch niet lukt. Dat het je toch niet lukt om een schoon, gezellig en uitnodigend huis te hebben. 

Schrijf al deze gedachten op een papier en verander ze in positieve zinnen. Hang deze op waar je ze regelmatig ziet. Je verdient blijdschap. De video's van flylady etc. kunnen daar ook bij helpen (zijn wel allemaal in het Engels maar bij YouTube kan je het vaak wel laten vertalen).

Mijn uitvoering: heb zelf niet zoveel gedachten hierover 😉 dus hier zelf niets mee gedaan. Veel filmpjes kijken over opruimen en schoonmaken zorgde er regelmatig voor dat ik ook begon. Flylady heeft het regelmatig over "als je het niet perfect kunt doen, begin er dan niet aan" maar geloof niet dat ik dat ooit gehoord heb. 

Dag 6: verzamelplaatsen of 'hot spots'

Iedereen heeft van die plekken in huis waar van alles 'gedumpt' wordt. De eettafel, het kastje naast de voordeur, de stoel in de slaapkamer. Je snapt het wel. Je moet het even kwijt en vervolgens blijft het liggen. Rommel trekt rommel aan, dus binnen de kortste keren ligt er alleen meer bij.

Zet een wekker voor 2 minuten en ruim zo'n plek op. Ben je nog niet klaar kom dan niet in de verleiding om door te gaan. Je doet wat je in 2 minuten lukt.

Mijn uitvoering: het zal je verbazen hoeveel je in 2 minuten gedaan krijgt. Ik heb deze stap bij mijn avond routine staan. Meestal heb ik genoeg aan 1x per dag. Afhankelijk van je gezin kan je het meerdere keren per dag inplannen en ook je kinderen laten helpen (als de wekker gaat is het karweitje klaar)

🥰's morgens als ik sta te wachten tot het water in de waterkoker kookt leeg ik de vaatwasser. Vond het altijd een heel karwei (dus deed het meestal niet) maar hij is meestal al leeg voordat het water kookt.

Dag 7: voor bed routine; kleding klaarleggen 

Leg 's avonds de kleding voor de volgende dag klaar (stond al als tip bij dag 2). Het scheelt je s' morgens tijd.

Dag 8: 🥳Hoera, je vliegt al een hele week🥳

Kijk eens terug op de week. Begint het al een beetje gewoonte te worden?


We hebben nu een ochtend routine:

-opstaan en aankleden tot en met (veter)-schoenen

-kijk naar je herinnerings briefjes in de keuken en badkamer

-lees de FLYlady mail/app

-herken de negatieve gedachten en draai ze om

- neem 2 minuten tijd voor je 'hot spots'


En de avond- of voor bedtijd routine:

-laat je gootsteen glimmen

-leg je kleren klaar voor morgen

- ruim je 'hot spots' op (heerlijk opstaan 's morgens)


Heb jij vaste gewoontes of ben je gestart met de babystapjes. Laat het me weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.