Pagina's

maandag 7 augustus 2023

Een jaar FLYlady: de eerste stapjes

Een jaar geleden besloot ik het FLYlady systeem te proberen om het huishouden een beetje beter bij te houden. Op huishoudelijk gebied heb ik namelijk twee linkerhanden.

Gelukkig hebben manlief en ik het goed verdeeld en neemt hij de meeste taken op zich. Alleen tijdens een slechte periode of als hij druk aan het klussen is ligt het zo goed als stil.

Om toch een basis te hebben dat minimaal wordt gedaan heb ik mijn eigen routine ontwikkeld met de aanwijzingen die het systeem bied. 

Eerst begon ik met de babystapjes zoals beschreven maar paste ze ook snel aan waar het beter paste.

Vandaag de eerste stapjes als FLY-baby (met mijn manier van uitvoeren van vandaag erbij). 

Je start in kleine stapjes want: "je huis is niet in 1 dag vies geworden en dus ook niet in 1 dag schoon".

Als je op de website kijkt om te starten (FLYlady) vragen ze je eerst om lid te worden van de e-mail groep waarbij je ook de welkomstmail ontvangt. Wat ik steeds terug lees is dat je een hoop mails ontvangt (met als reden dat je dan gemotiveerd wordt om aan de slag te gaan en dat het positieve in je hoofd gaat zitten) Zelf wordt ik er alleen door afgeleid dus ik heb me niet aangemeld. 

Als je de app download krijg je trouwens ook de verhalen te lezen (maar dan zonder eventuele plaatjes en links). Een dagelijkse ochtend mijmering van Marla Cilley (de FLYlady), de dagelijkse missie in de zone waarin gewerkt wordt. en een vraag vanuit lezers (regelmatig komen hier dezelfde vragen/dingen terug).

er zijn een paar regels voor je start:

- start niet gelijk met een volledige dagelijkse routine op de eerste dag. Zorg dat het eerst een gewoonte wordt voor je nieuwe dingen toevoegt (kies er bv 3 voor de ochtend en 3 in de avond). Zelf begon ik in de zomervakantie zodat het al kon inslijten voordat de drukte van school/werk weer begon.

- regelmaat is de sleutel. Het moet een automatisme worden. Trek er dus zeker een tijd voor uit om het in te laten slijten.

- neem er de tijd voor en geniet er van. Als je alles in een keer wilt ga je jagen en je zelf overwerken en dan zit je uitgeput in de troep en stop je er weer mee. Het duurt zo'n 30 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Trek er dus de tijd voor uit. (ik ben in dit half jaar ook nog niet klaar en heb ook nog niet alles geïmplementeerd)  

doe je mee?
  stap 1: laat je gootsteen glimmen

Wat is er vervelender dat 's morgens in de keuken komen en je gootsteen vol met afwas te zien staan waardoor je niet een glaasje water kunt pakken.

Je eerste taak is dan ook om 's avonds voor dat je naar bed gaat je gootsteen schoon en netjes achter te laten.


mijn uitvoering: 's avonds voor het naar boven gaan maak ik het aanrecht leeg (gaat vanzelf als je de wasbak schoon wilt hebben), zet de vaat in de vaatwasser en zet deze klaar met de timer, zodat hij op goedkoop stroom draait. Zelf ga ik eerder dan manlief naar bed dus het kan zijn dat er 's morgens toch iets in de wasbak staat. Dit vind ik nu minder erg omdat het maar om 1 dingetje gaat (en hij zet het meestal op het aanrecht terwijl ik het zelf meestal in de wasbak zet😅). 

Flylady adviseert om met het koken al een wasbak vol warm water te zetten zodat je dingen gelijk in het water zet maar zelf vind ik dat zonde van het water en ik heb ook maar 1 wasbak dus die kan ik dan niet gebruiken om bv de aardappels af te gieten. Wel probeer ik alles wat ik niet gebruik gelijk in de vaatwasser te zetten.

stap 2: aankleden en schoenen aan

Is het schoonmaken van je gootsteen de 1e stap voor je avondroutine. Je aankleden en (veter-)schoenen aan horen bij je ochtendroutine; Als je uit bed stapt blijf je niet de eerste paar uur in je nachtgoed lopen maar kleed je je aan en je trekt schoenen aan. Tip: leg je kleren de avond ervoor al klaar zodat je 's morgens niet hoeft na te denken wat je nu weer aan moet.

mijn uitvoering: Waarschijnlijk heb je zelf ook het verschil wel gemerkt of dat je aangekleed bent of niet. Je gaat van de relax- in de werkstand. Als je je schoenen aandoet krijgen je hersenen als het ware een seintje dat je aan de slag moet. Ook zorgt het er voor dat je, als je pauze neemt, niet er relaxt bij gaat zitten (vandaar de veterschoenen).

stap 3: bekijk de website (launch pad) of app om te kijken naar de dagelijkse missies (daily flight plan).

Hierin staat dagelijks een kleine taak die je, meestal,  in een paar minuten kan uitvoeren.

mijn uitvoering: Deze probeer ik altijd wel te doen. Kom ik er niet aan toe geen probleem. Ook gebruik ik hierbij een wekker en doe nooit meer dan ik in 15 minuten kan doen.

flylady zegt: "beter iets dan niets" en "je loopt nooit achter"😀.



1 opmerking:

  1. Die van de gootsteen schoon hebben 's avonds wil ik ook weer oppakken, nu na de vakantie. Aankleden doe ik altijd direct want idd je wordt er actiever van. Schoenen aan dan weer niet want dat vind ik echt niet lekker (een van de fijne dingen van thuiswerken ipv kantoor :))

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.