Pagina's

maandag 16 mei 2022

Mantelzorg

Hoewel ik al jaren 'officieel' mantelzorger ben (van man en dochter) voelde me ik afgelopen weekend echt mantelzorger. 

Mijn moeder heeft een ongeluk gehad waarbij ze onder andere een breuk opliep. Haar arm zit nu in het gips. Gelukkig kan ze nog veel zelf maar soms is een handje extra wel makkelijk. Even het bed verschonen, een vaatje wassen of een aardappeltje schillen.... geen probleem. Ook al woont ze niet naast de deur maar samen met m'n broers en zussen en kennissen uit de buurt gaat ze het vast wel redden nu en na de operatie.


Voor veel mensen zo even gewoon en voor een klein poosje prima te doen. Maar wat als alles langer duurt.. laatst hoorde ik zo'n verhaal;

De buren zorgde al een tijdje voor mw. omdat er geen familie aanwezig is. Waar het begon met af en toe een boodschapje, een lampje verwisselen etc. kwam er steeds meer bij. Nu was het dan de bedoeling dat mw. werd opgenomen in het verzorgingshuis. Het kan dan over komen alsof ze graag van die mw. af zijn maar ik kan me ook goed voorstellen dat ze opgelucht zijn dat ze weer toekomen aan hun eigen leven. 

Ongemerkt komt er steeds meer tijd bij en veel behulpzame mensen voelen zich ook verantwoordelijk. Langzaam wordt het eigen leven aan de kant geschoven om de ander te helpen en op het moment dat je denkt dat het toch wel wat veel wordt zit je er zo diep in dat je er vaak alleen maar met hulp van buitenaf nog uitkomt. Denk daarbij ook aan een overheid die eigen zelfredzaamheid wil stimuleren en waarbij dan eerst maar aan familie en buren om hulp gevraagd dient te worden...

Nu we met z'n alleen vaak ouder worden en er veel meer alleen st(g)aande mensen zijn kan ik me daar wel eens zorgen over maken. Niet alleen voor de mantelzorgers die vaak oververmoeid raken van de zorg maar juist ook om de personen zelf die geen of weinig mensen om zich heen hebben maar steeds meer afhankelijk worden van anderen omdat we allemaal langer thuis willen/moeten blijven.

Heb jij te maken met mantelzorg en/of hoe kijk jij er tegenaan?


1 opmerking:

  1. Ik ben mantelzorger van mijn moedertje, mijn oudste en jongste. Het kwam soms voor dat ik drie keer in de week naar het ziekenhuis reed voor mijn moedertje en een keer naar de stad waar oudste woont en dan ook nog gesprekken had voor jongste bij de hulpverlening. Afgelopen week was ik 3 keer bij moedertje een keer hij oudste en werkte ik twee dagen. Jongste stuurde ik alleen aan in de ochtend en in de avond. Soms heb ik het gevoel dat ik er zelf bij in 's hiet. Maar ik probeer goed voor mijzelf te zorgen door veel te sporten en zo mijn onspanningsmomenten te plannen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.