Pagina's

maandag 13 december 2021

kerstversiering (2)


Vorige week heb ik de kerstboom neergezet en in de afgelopen week heb ik wat meer decoratie aangebracht. Hierbij kan ik putten uit versiering van voorgaande jaren. De laatste jaren koop ik eigenlijk niets meer hoewel ik wel veel leuks langs zie komen.

Aan de ene kant kan ik zo genieten van de lichtjes en de sfeer die ze brengen in deze donkere maand.  Maar het lijkt allemaal steeds gekker te worden. Als je rondkijkt naar wat er nu zoal te koop is aan kerstversiering (maar ook bij veel gewone decoraties), zie je bijna niets meer wat niet op batterijen of met een stekker werkt. En veelal is nog van plastic ook. 

Soms heb ik het zelfs niet eens door hoe de reclame je meeneemt. Zag laatst in een blaadje van een grootgrutter twee miniboompjes in pot en een krans met lichtjes. Ik wees manlief erop omdat me dat wel leuk leuk voor de voordeur. De lichtjes konden op tijd worden ingesteld zodat ze ook niet de hele tijd hoefden te branden... zegt hij: 'weet je wel dat het allemaal van plastic is?". OEPS!! 

Binnenkort maar eens op zoek naar 2 echte boompjes die bij de voordeur kunnen staan en dan het hele jaar (iemand nog een idee voor leuke boompjes of struiken in pot? 't kan goed warm worden zomers dus moet wel tegen een stootje kunnen).

foto pixabay
Die lichtjes die buiten worden opgehangen vind ik ook zo mooi maar het grootste gedeelte van de tijd zie je er zelf niets van. Het is er bij ons dus nooit van gekomen. 

Nu wil ik niet alleen zo min mogelijk plastic meer aanschaffen maar ook geen extra energie gebruiken. Niet alleen voor de kosten maar ook als geheel omdat het toch ergens van de aarde vandaan moet komen (alles wat je niet gebruikt hoeft ook niet gemaakt/opgewekt te worden).

Hoe kijk jezelf naar kerstversiering. Hou je hierbij ook (een beetje) rekening met het milieu of ga je het liefst voor zoveel mogelijk (binnen en/of buiten)?








6 opmerkingen:

  1. Bij ons veel lichtjes maar in plaats van batterijen heeft mij man ze op gewoon stroom gemaakt. Ook is alles ledverlichting. Bij ons heel belangrijk mijn man is psychisch patiƫnt. Heeft het decembermaand heel moeilijk. Door deze verlichting gaat het beter. Alles aan ald wij thuis zijn. Maar we hebben ook zonnepanelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, led is al veel beter dan de oude verlichting. Verlichting is voor iedereen goed. Je merkt zelf ook vaak dat je somberder wordt als de zon al een tijd niet schijnt en als de verlichting helpt is dat wel heel fijn.
      fijn dat je heel wat kan opvangen met zonnepanelen. dan loopt het ook niet zo op misschien met de kosten.

      Verwijderen
  2. Misschien een hulstboompje in pot. Blijft 's winters groen, heeft besjes en laat zich goed snoeien. Wel goed op vochtigheid letten als het erg warm is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is misschien wel een idee. Mooie groenblijver en nog in de kerststijl ook in de winter :) (geen lichtjes meer nodig)
      Ga eens kijken of hij tegen droge voeten kan.

      Verwijderen
  3. Ik vind het lastig. Heb dit jaar alleen nieuwe lichtjes gekocht, voor de kerstboom en voor buiten langs de schuttingen (werken op stroom). Ik zie ook steeds leuke gezellige dingen in de winkels, maar hou me tot nu toe in. We hebben wel een aantal dingen op batterijen, dat bezwaart me wel een beetje, maar aan de andere klant hebben we wat extra vrolijkheid wel nodig in deze tijd. Ik heb ook elk jaar last van een winterdip... Dus blijft een lastige afweging. Ik ben in ieder geval niet van plan om nieuwe plastic dingen te kopen, of iets dat op batterijen werkt, dus dat is al iets ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. alles begint met goede voornemens toch :)
      Ja, in deze tijd aan voldoende daglicht komen valt niet mee en als de lichtjes daarbij een beetje kunnen helpen

      Verwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.