Pagina's

maandag 20 december 2021

Alternatieve kerstmaaltijden

Rond kerst krijg je altijd veel boekjes van diverse winkels in de brievenbus. Daarin staan de lekkerste ideeën en recepten in voor de kerstmaaltijd.

Afgelopen jaar was ik de week van de kerst vrij. Normaal kookt manlief door de week maar nu deed ik dat. Om alvast in de kerststemming te komen gaf ik elke maaltijd een feestelijke draai.

We begonnen de week met gourmetten (ook omdat ik voor 2 weken gelijk de boodschappen had besteld omdat er rond de kerst geen plaats meer was)

Sinds een paar jaar hebben we een gourmetstel. Ik heb daar misschien 1x een pakket voor gekocht maar maak het liever zelf. (minder kosten en glutenvrij). Omdat ik veel in groot verpakking koop is er vaak wel 1 of 2 dingen over die niet in een portie gaan. Die spaar ik dan op voor een keertje gourmetten. Het gourmetstel komt bij ons dus niet alleen met kerst op tafel :)

Een kip(dij)filet in stukjes, rundergehakt kruiden naar smaak en hamburgers van maken, een biefstukje in reepjes, speklapje in reepjes, gesnipperde ui, champignons in plakjes, stukjes paprika etc. Je kan het zo lekker en veel maken als je zelf wilt. Voor de kinderen een frikandel in stukjes, knakworstjes en nog een los geklopt eitje of pannenkoekenmix en ze zijn tevreden.

 Maar wat als je geen keukenprins(es) bent, dat allemaal veel te veel gedoe vindt of er het geld niet voor hebt/wilt uitgeven?

Zo krijgt een eenvoudige maaltijd toch  een feestelijk tintje.

Onderstaand wat foto's van onze maaltijden.

 

Normaal: spaghetti met geraspte kaas

Nu: spaghetti met kaasletters (met koekstekers uit kaas gestoken)

ander idee: (rode en/of groene) paprika sterretjes 

 

 

Normaal: stamppot andijvie

nu: stamppot andijvie met kaas

normaal: ijs of chocolademousse

nu: bolletjes ijs en chocolademousse met slagroom versiering in de vorm van een kerstboom.


normaal: broccoli

nu: broccoli versierd met paprika






En natuurlijk doet de aankleding ook een hoop. Zo heb ik het voordeel dat ik een kerstservies kan gebruiken.

Ooit eens aangeschaft maar regelmatig niet gebruikt omdat ik niet voor die 2 dagen de doos van zolder wil halen 😉.

 

 Heb jij nog leuke en lekkere tips om de gewone maaltijd toch een feestelijk tintje te geven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.