Pagina's

maandag 29 juni 2020

gezin in coronatijd

De afgelopen periode waren best heftig ondanks dat wij als gezin gelukkig niet van dichtbij te maken hebben gehad met het Coronavirus.

Nadat het in Brabant in volle hevigheid openbaar werd was het ook in onze gemeente raak met een gezin dat de vakantie in Italiƫ had doorgebracht.
Het woon/zorgcentrum waar ik werk ging op slot.
Scholen gingen dicht maar dochterlief kreeg wel haar schoolwerk op en ondertussen draait ook het gezin gewoon door.

Niet meer gebonden aan tijd en allerlei afspraken heerste er een relatieve rust. Voor man en dochterlief nog eens extra fijn vanwege hun ASS (autisme). Zelf heb ik de eerste weken ook mijn agenda niet meer ingekeken. Alle gemaakte afspraken kwamen immers te vervallen...

Hoe werkte het in de praktijk?
Mijn collega's en ik hebben ons rooster omgegooid en wat werkzaamheden stopgezet, om zoveel als mogelijk activiteiten voor onze bewoners wel door te kunnen laten gaan (uiteraard met inachtneming van de regels).
Daardoor had ik de mogelijkheid om de middag en avond te werken. Dit gaf weer vrijheid om in de ochtend met dochterlief haar schoolwerk te maken.
Manlief haalde de boodschappen. En dit ging prima omdat het toch rustig was in de winkel.
Het contact met familie, school en instanties via de app en beeldbellen werkte prima en geeft een stuk minder stress dan eerst een tijd moeten reizen (en kwam heel goed uit als we weer eens vergeten waren dat de logopedie gewoon doorging en we dus op tijd achter de laptop moesten zitten :))

Dit werkte allemaal prima hoewel je op een gegeven moment wel merkt dat je wel heel veel bij elkaar bent en je eigenlijk geen ruimte hebt om even op jezelf te zijn. Tenzij je naar buiten of de slaapkamer ging.
Daarom hebben we besloten om dit jaar het tuinhuis al aan te schaffen dat op de planning stond.
Dan kan je je altijd even terugtrekken als het nodig is en toch comfortabel zitten/liggen.

Nu alles langzamerhand steeds weer een beetje richting het normale gaat zie je ook gelijk de druk weer toenemen. Afspraken moeten gemaakt, dingen weer opgezet en geregeld. Nu zorgen dat ik m'n agenda niet weer te vol laat lopen.

Ik weet nu zeker dat meer niet altijd beter betekent. Soms heeft de eenvoud alles al in zich.

Hoe heb jij deze tijd ervaren/ervaar je misschien nog?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.