Pagina's

maandag 28 juni 2021

Verduurzamen

Duurzaamheid is HET woord van deze tijd. 

Tegenwoordig heeft het vooral de betekenis van streven om verstandig met energiebronnen en het milieu om te gaan. 

Voor mij heeft het altijd de betekenis gehad van lang mee kunnen gaan. En dat gaat tegenwoordig nog maar voor weinig zaken op.

Tegenwoordig wordt veel gebruiksmaterialen gemaakt van plastic. Het is meestal niet duur en omdat je je geld maar een keer kunt uitgeven...

De meeste plastic materialen gaan echter maar zo'n 10 jaar mee is mijn ervaring. Daarna wordt het vaak broos en breekt snel.  Dit samen met de betekenis die vandaag de dag aan het woord duurzaamheid wordt gegeven heeft me al een tijd geleden doen besluiten om, daar waar het kan, geen of zo min mogelijk plastic meer aan te schaffen.

Zelf kocht ik een aantal jaar geleden en veger en blik met lange steel. Op de steel na was alles van plastic. Het werkte prima de eerste weken. Daarna liet een handgreep los, zorgde een steentje dat er een hobbel kwam in het randje waar je het vuil het 'blik' in wilt vegen en nog weer later was de hele rand aan het hobbelen waardoor er meer onder dan in het 'blik' kwam. Toen manlief van de week aangaf dat hij het zat was dat het niet goed werkte ben ik op zoek gegaan naar een duurzaam alternatief.

Volgens mij heb ik deze gevonden in een 'ouderwetse' versie maar dan met een lang steel. Maar wat doe ik met die 'oude'? Hij is in principe nog heel.

Soms kan plastic worden hergebruikt. Dat is beter dan dat het op de afvalberg beland, of nog erger, in de oceaan. Ik lever het daarom altijd gescheiden in.

Het is mooi dat er van petflessen kledingstukken worden gemaakt maar het feit blijft dat je ze wast en we weten tegenwoordig van microplastics... Daarnaast verwacht ik ook niet dat het erg ademend is. En gezien het feit dat ik overmatig transpireer als ik te veel mengstoffen/synthetische stoffen heb ben ik alles aan het terugbrengen naar katoen of linnen. 

Het produceren van katoen is helaas zeer milieu onvriendelijk. Daar probeer ik rekening mee te houden door, daar waar het kan te recyclen. Linnen schijnt wel behoorlijk duurzaam te zijn met weinig milieubelasting. Het kreukt alleen makkelijk en strijken schijnt dan wel weer milieu onvriendelijk te zijn. Maar kreuk mag tegenwoordig en dat komt goed uit, ik houd niet van strijken ;)

Waar denk jij aan bij duurzaamheid en speelt het een rol in je aankopen?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.