Pagina's

maandag 14 mei 2018

dhz: maandverband

Al hoewel ik mezelf niet creatief vind ben ik wel iemand die graag ideeën bij anderen opdoet en daar mijn eigen draai aan geef.

In de winkel kom ik regelmatig frutseltjes tegen die ik leuk vind maar niet koop omdat ik denk: 'dat kan ik zelf wel maken'.
En als je met zo'n instelling al de winkel in gaat koop je dus veel minder en vaak maak ik ze ook niet. Dat zorgt er dus ook weer voor dat er minder prulletjes in huis komen. (is weer fijn voor manlief)

Toch is het soms leuk om dingen zelf te maken.

Zo kwam ik via via op een site over het zelf maken van maandverband.
Niet dat maandverband nou zo duur is en je er nu zoveel op kan besparen.
Het is wel beter voor het milieu en ook beter voor mijn huid.
Met die restjes stof die ik had liggen kan ik dat best eens uitproberen

Na wat proefjes waarbij ik een keer de vleugels te klein had gemaakt en de andere keer het opname gedeelte te smal denk ik dat ik nu een, voor mij, ideaal model heb gecreëerd.
Hiervoor heb ik mijn gebruikelijke maandverband gepakt. Deze op papier overgenomen en de voor mij gewenste aanpassingen toegevoegd.
Dit is de mal geworden voor alle volgenden.
Voor de vulling gebruik ik 1 of 2 lagen van oude handdoeken.
Voor de zware dagen heb ik er paar gemaakt met een laagje polyurethaan eronder (van een oude matrasbeschermer).
Eerst wilde ik ze zo maken dat ik een overtrek had waar verschillende inleggers in kunnen maar ik merkte dat de inlegger toch wat makkelijker verschuift.
En daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Na een beetje huiver (kan ik er op vertrouwen) heb ik het nu een paar keer geprobeerd.
Voor de zware dagen vind ik het nog eng en als ik een hele dag werk heb ik geen emmertje in de buurt om het direct onder water te zetten maar thuis gebruik ik het nu wel.
Zo heb ik veel minder last van een geïrriteerde huid.

Dus geen directe besparing in de portemonnee maar wel op mijn huid en dat is ook wat waard :).

Heb jij wel eens iets gemaakt wat niet direct een besparing is maar voor jou wel een uitkomst was?



3 opmerkingen:

  1. Ik vind het knap van je! Hoe zorg dat je het maandverband goed blijft zitten? Werk je met drukknoopjes of zo?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. https://www.facebook.com/groups/SewClothPads/ Dit is zo,n leuke groep met zo veel kennis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen maandverband meer nodig (is ook milieuvriendelijk ) Om mijn gezicht en hals etc. te reinigen voor ik naar bed ga heb ik van oude, dunne washandje vierkantjes geknipt, 2 op elkaar gezigzagd. Ik doe wat kokosolie op mijn handen, smeer daarmee mijn gezicht in. Daarna maak ik de badstoffen vierkantjes nat (lauw tot heet water) en haal daarmee de kokosolie er weer af. Op deze manier ben je ook geen nachtcreme meer nodig!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.