Pagina's

maandag 7 mei 2018

1 persoons cake

Bakken doe ik graag en als ik tijd heb maak ik regelmatig een appel- of chocoladetaart. 

Omdat dochterlief een appeltaart maken altijd erg leuk vind maar alleen de korst lekker vind (is ook wel het lekkerste van de taart toch?) en manlief alleen de glutenvrije variant eet, zit ik dan al snel de hele week taart te eten. (in de vriezer is vaak geen plek)
Tot ik de mug cake ontdekte.

Een mug cake is een 1-persoons cakeje gemaakt in een mok in de magnetron (dat had je vast al geraden :))
Maar vooral: snel klaar en nog lekker ook.
Je kan het een nadeel vinden dat er niet zo'n mooi bruin kleurtje op komt die je in de oven wel hebt.
Maar met glazuur, wat cacao poeder, kaneel of een toefje slagroom is het cakeje wat op te fleuren.
Ook is het geen cakeje om te bewaren.
Maar dus wel snel gemaakt als er onverwacht bezoek komt of je ineens trek hebt in iets lekkers bij de koffie.

Een mooi basisrecept vond ik op mug-cakes.nl
en ook heel goed glutenvrij te maken door de zelfrijzende bakmeel te vervangen door een glutenvrije variant.

nodig: 1 eetlepel boter (even laten smelten in de magnetron), 1,5 eetlepel suiker, 1 theelepel vanillesuiker, 3 eetlepels melk, 2 theelepels citroensap en een beetje zout.
Dit goed door elkaar roeren. Dan 3 eetlepels bakmeel toevoegen (ik deed bloem met 1/2 theelepel bakpoeder en in de glutenvrije variant mix-it van schär) en evt. andere vulling.
zo'n anderhalve minuut in de magnetron en klaar.

Ik maakte hem:
- naturel (dus het recept volgen)
- met stukjes appel en kaneel (vond ik zelf erg lekker omdat de cake dan minder snel droog wordt)
- met een eetlepel chocoladekorrels er door (als daar al suiker aan is toegevoegd kan je iets minder in je beslag doen)

En wil je het niet in een mok maken dan gebruik je gewoon cakevormpjes.
Bij het gebruik van de vormpjes moet je even kijken hoeveel tijd je nodig hebt.

Voor meer lekkere ideetjes zie mug-cake.nl
Zelf vind ik de gember mug cake zonder ei erg lekker. (en omdat ik minder suiker gebruik laat ik de siroop gewoon weg)

Heb jij wel eens een mug cake gemaakt? of ken je andere kleine gebakjes die snel klaar zijn waarmee ik mijn repertoire zou kunnen uitbreiden?

4 opmerkingen:

  1. Een eenpersoons cake leek me wel wat, dus ik was benieuwd naar de post. Dank voor het handige recept voor een mug cake!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan met dank aan de site :).
      Wel een voor een in de magnetron zetten als je er meerdere maakt.

      Eet smakelijk

      Verwijderen
  2. Heel vaak, ik maak het al jaren voor ontbijt. Het is afkomstig van het Atkins dieet. Het heet muffin in a minute. Het idee is hetzelfde, maar dan met gemalen lijnzaad of amandelmeel. Bij koolhydraatarm eten gebruik je geen granen, het is dus altijd glutenvrij. Je kunt ook hartige varianten maken. Mijn standaard recept is 4 eetlepels gemalen lijnzaad, 1 eetl. kokos, 1 ei, halve theelepel bakpoeder, 1 theel. kaneel, 1 eetl. crème fraîche met zoetstof mengen en 2.10 minuten in de magnetron. Olga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vries ze overigens ook wel in. Ik maak meestal een paar tegelijk, met kaneel of cacao of speculaaskruiden. Of stukjes wortel en kaneel. Olga

      Verwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.