Pagina's

maandag 26 maart 2018

chronisch ziek of stress?

Dit blog schreef ik al een poos geleden in concept. In de tijd dat manlief volop in onderzoek was.
Nu weten we dat hij een stoornis heeft in het autistisch spectrum (ASS).

Toch wil ik dit stukje alsnog hier plaatsen omdat er misschien meer mensen zijn die aanlopen tegen onverklaarbare klachten die mogelijk veroorzaakt worden door iets wat over het hoofd wordt gezien.
Ik begin met het verloop zoals ik het bij manlief meemaakte. Vindt je dat niet interessant scrol dan rustig door naar beneden naar onderzoek.

het proces
Toen manlief alle lichamelijke klachten (maag/darm problemen, hartklachten, duizeligheid, gevoel te hebben flauw te vallen, draaierig, slechter zien, oorsuizen etc) meer dan zat was;
Er was al vaak genoeg onderzoek gedaan maar eigenlijk niets gevonden.
En ze leken ook maar meer en erger te worden gingen we weer naar de dokter.

En ja, natuurlijk kijk je ook op internet.
Wat past er allemaal bij de klachten die je ziet.
Elke keer kwam ik zelf bij ME/CVS uit (Chronisch vermoeidheid syndroom)
Zeker ook door het blog van min of meer waarin voor mij veel herkenning zat.

Omdat de dokter ook inzag dat onderzoeken naar lichamelijke klachten weinig zin had; er kwam gewoon niet echt iets uit, (prikkelbare darm? zou kunnen maar paste niet. glutenvrij eten verlichte het wel. bloeddruk? was prima. beetje aan de lage kant. paniekaanval? maar die ontstond duidelijk na een aanval van bijna flauwvallen. ziekte van ménière? ook niet na onderzoek),
wilde hij manlief graag eens doorsturen naar de psycholoog die verbonden is aan de praktijk.

Na de intake en later een gesprek kwam manlief thuis met de mededeling dat de psycholoog hem wilde laten testen. Hij dacht aan ADHD.
Hier had ik zelf niet aan gedacht en ook bij het nalezen op internet was dit niet iets waarvan ik dacht... Ja dit is het.

Door naar het onderzoek. Ook hier volgt een intake en een gesprek. Hier kwam manlief thuis met de mededeling dat ze hem graag wilde testen maar dan als eerste op Autisme. ADHD zagen ze daar ook niet direct als eerste mogelijkheid. Daarvoor werd eerst een intelligentie test afgenomen. Het blijkt dat personen met ASS vaak een tegenstelling hebben in de 4 gebieden waarop de intelligentietest is gebaseerd. Dit werd ook duidelijk zichtbaar. De test daarop, gericht op kenmerken van autisme, was duidelijk.

Maar... dat verklaart toch niet waarom er zoveel lichamelijke klachten zijn.
dat dacht ik in ieder geval. Hoewel ik er manlief eigenlijk niet meer over hoorde en de dokter al helemaal niet.

onderzoek
Daarom ben ik door gaan zoeken.
via het blog van min of meer  en haar verhaal van Ashok Gupta was ik al in de richting van stress gaan zoeken. Het is bewezen dat mensen in een stresssituatie minder goed functioneren en dat dit gevolgen heeft voor heel je lijf. (merk ik dagelijks in mijn werk met dementerende ouderen)
In het stukje op dokterdokter.nl vind ik dat het heel goed wordt uitgelegd.

Stel nu, dat manlief door zijn (toen niet bekend zijnde) autisme altijd (onbewust)stress heeft ervaren.
Is dit omgezet in chronische stress. Mensen met autisme hebben vaak darmproblemen (en daar komt bij manlief waarschijnlijk altijd de klachten vandaan) dit zou dan voor hem de uitlaatklep van zijn stress zijn (waar de ander hoofdpijn of rugpijn heeft. Zeg maar je 'zwakke' plek)
Nu was ik er in de loop van de tijd al achter gekomen dat sociale situaties (bezoek, gesprek, ophalen bij school etc) stress opleveren.
Voor mij nu nog meer een noodzaak om op te letten dat manlief hier niet teveel van heeft in de week.
Hij krijgt nl niet direct de terugslag maar 2 dagen later. Daarom is het ook zo moeilijk om er achter te komen waar de stress precies in zit.

Dus... heb jij lichamelijke klachten en wordt er eigenlijk geen goed antwoord op gevonden.
Ga dan eens na of er toch geen stressfactoren spelen.
Want wat voor de een heel 'gewoon' is kan voor de ander stress opleveren (en daar hoef je dus echt geen ASS voor te hebben)



6 opmerkingen:

  1. Wat kan je man nu doen om deze stress te voorkomen?
    En ben je zelf alweer opgeknapt van de griep?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Catootje: We zij nu aan het uitzoeken op welke prikkels manlief reageert. Dan kan je die prikkels proberen te vermijden of je energie beter verdelen waardoor je er beter mee om kan gaan.

      De griep lijkt nu voorbij. Nu weer genoeg energie krijgen :) bedankt.

      Verwijderen
  2. Fijn dat mijn blog je wat heeft kunnen wijzen op wat stress met een mens kan doen.
    Die vertraagde reactie heb ik trouwens ook. Bij ME heet dat post exertionele malaise. Je reageert met een vertraging op een inspannning. En de reactie is meestal niet in overeenstemming met wat je deed (je reageert heftiger).

    Het duurt lang voor je daar grip op krijgt. Doseren is het toverwoord. En ook meteen ontspannen na een inspanning. Bijvoorbeeld door even een kleine ademhalingsoefening te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kijk regelmatig nog eens bij je terug.
      Heb er zeker een hoop aan gehad om op de goede weg uit te komen.
      Hulpverleners hebben daar niet altijd oog voor (uit de medische stresstest kwam tenslotte niets)

      Verwijderen
  3. Autisme bij volwassenen wordt vaak erg laat herkend, bij vrouwen ook minder dan bij mannen. Het resultaat na 3 psychiatrische opnames en al 10 jaar lang hulp aan huis is er dit jaar een diagnose autisme uitgekomen bij mijn moeder. Ze is 78!
    Voor deze keer maar even anoniem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het blijft ook moeilijk.
      Mijn schoonvader heeft op z'n 84ste naast z'n diagnose Alzheimer ook waarschijnlijk ASS.
      (gezien het feit dat manlief op zijn vader lijkt maar zonder dwangmatigheid) weten wij als familie het wel zeker.

      Verwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.