Pagina's

maandag 10 februari 2020

koekjes zonder meel of bloem (dus glutenvrij)

Afgelopen herfstvakantie konden we onverwachts een weekje met mijn moeder en zus mee naar Frankrijk.
Heerlijk genieten met familie en ondertussen bezochten we diverse stranden en bezienswaardigheden rondom de invasie.
 
Mijn moeder had voor de vakantie koekjes gebakken naar een recept uit de krant.
Nu bleek ze echter de bloem vergeten te zijn. Toch waren ze goed gelukt en eetbaar. 
Dat komt goed uit voor iemand die geen gluten mag.

daarom hieronder het recept van Pindakaas-havermoutkoeken zoals ik ze nu regelmatig maak:
100 gram boter
125 gram pindakaas
120 gram (licht)bruine basterdsuiker (recept geeft 170 gram aan maar is zoet genoeg)
1 ei
1 zakje vanillesuiker (1tl vanille-extract geeft het recept)
1 theelepel kaneelpoeder
175 gram havermout (glutenvrij)
1 theelepel bakpoeder (optioneel)

verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.
smelt de boter zodat het makkelijker door te roeren/prakken is.
doe de pindakaas, suiker, ei, vanille, kaneel en zout erbij in de kom en kneed
(als je de boter hebt gesmolten kan je het met een vork doorkneden en krijg je niet zo vieze handen)
voeg de havermout en de bakpoeder toe en het wordt een plakkerige deegbal.
Maak balletjes of druk het gewoon plat op het bakpapier tot ongeveer een centimeter dikte.
Bak 10-14 minuten en laat afkoelen op een rooster (snij de koek in vierkanten terwijl die nog warm is) De binnenkant mag nog wat zacht zijn.

De volgende keer ga ik kijken of er nog wat minder suiker in kan.
Het lijkt me wel een goede vervanger voor ontbijtkoek.
Lekker wat te kauwen en het vult best goed (nu bak ik best grote brokken)
Maak de brokken niet te groot omdat ze snel breken

Heb jij ook een recept dat (naar je smaak) is aangepast en wat je regelmatig gebruikt?




p.s. voor de goed orde: ik kwam er achter dat het origineel een recept is uit het kookboek van Rutger van den Broek








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.