Pagina's

maandag 22 oktober 2018

glutenvrij koken en bakken; kruidnoten/koekjes

De tijd van het jaar komt er weer aan..

Omdat manlief baad heeft bij glutenvrij eten proberen we hier rekening mee te houden.
Gelukkig geen allergie dus kan het eens niet anders dan zijn de gevolgen nog te overzien.

Niet voor elke gelegenheid is er altijd iets glutenvrij voor handen of je betaald een flinke prijs.
Daarom heb ik rond sinterklaas en kerst het volgende recept gebruikt voor kruidnoten, - koekjes.
Het resultaat zijn brosse kruidnoten of -koekjes.

Benodigdheden:
150 gram bloem (ik gebruikte amandelbloem)
75 gram basterd suiker (voor de kruidnoten gebruikte ik bruine basterd)
90 gram boter
10 gram koekkruiden (voor de koekjes kan je iets minder gebruiken)
2 eetlepels melk

Verwarm de oven voor op 140 graden (C)
Meng alles door elkaar tot een bal.
Voor kruidnoten maak je er kleine balletjes van die je iets plat drukt op de bakplaat (ze lopen nog wat uit). Voor koekjes maak je ze wat groter.
Bak ze ongeveer 20 minuten in de oven.
Haal ze uit de oven (ze zijn dan nog zacht) en laat ze afkoelen.



2 opmerkingen:

  1. Ik gebruik altijd rijstbloem (van de toko) ipv amandelbloem. Amandelbloem is me te duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt goed! Fijn dat je op deze manier toch van kruidnoten kunt genieten.

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.