Pagina's

maandag 23 april 2018

sova training

Sinds kort volgt dochterlief een training sociale vaardigheden in de hoop dat ze zo beter kan omgaan met anderen en zich daarin verder kan ontwikkelen.

Met de training wordt geprobeerd om de kinderen gewoontes aan te leren die voor de meeste van ons heel normaal zijn zoals bij de eerste kennismaking een hand geven, de ander aan te kijken als je praat etc.

Gelijk de eerste training zijn ze aan de slag gegaan met het kennismaken met elkaar en behalve je naam noemen ook vragen naar de ander (bv wat is je lievelingskleur o.i.d.)
dochterlief had goed opgelet en kwam zich 's avonds aan me voorstellen :).

Naast het kennismaken (hand geven, aankijken, praten) is het ook belangrijk om belangstelling te hebben voor de ander. Door ook echt te luisteren naar de ander (weet je nog wat die persoon zijn lievelingskleur is?)
Maar ook op je beurt wachten, opkomen voor je zelf en vragen stellen hoort hierbij.
Met drie andere kinderen oefent ze de vaardigheden op de training en verder mogen we thuis er mee aan de slag.

tijdens de training van de kinderen krijgen de ouders ook training. We krijgen achtergrond informatie over hoe het vaak werkt bij kinderen met autisme en handvatten om ook thuis de training voort te zetten.


Op internet vond ik deze link waarin het gaat over tieners maar dat het echt effect heeft. Dit verwacht ik ook gezien het feit dat dochter het zo snel oppakt. Vanmiddag riep ze zomaar spontaan 'hoi jongens', terwijl ze dat eerder echt niet zou doen.

Hoe staat het met jouw sociale vaardigheden of zou je ook wel een training willen volgen?

1 opmerking:

  1. Mijn oudste dochter en zoon hebben deze training ook moeten doen. Op de training ging het prima, maar ik vond de generalisatie naar het dagelijkse leven nihil. In die zin vond ik het dus weinig effect hebben helaas.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.