Pagina's

maandag 29 januari 2018

structuur voor dochterlief

22 januari 2018 schreef ik een blog over structuur.

Daarin gaf ik aan dat structuur voor dochter- en manlief erg belangrijk is.
Zelf breng je vaak ook structuur aan in je leven maar daar sta je niet altijd bij stil.

Wat hebben we ondertussen al aan structuren veranderd sinds we weten dat dochter- en manlief autisme hebben?

In dit blog de dingen speciaal voor dochter:
Ons ochtendritueel is aangepast aan het feit dat ik 's morgens graag even tijd voor mezelf wil hebben (zorgt dat ik met een goed humeur de dag begin) en dochter de tijd heeft om wakker te worden en tussen de verschillende activiteiten schakeltijd heeft.
(als ik eens geen zin heb, en denk ik laat de wekker nog eens aflopen, dan merk ik al snel dat dat geen goed idee was voor dochter)
Dit is eigenlijk al er in geslopen voordat de diagnose gesteld was.

Het avondritueel gebben we gestructureerd na de verhuizing naar ons huidige woning.
Dochter heeft de eerste nachten veel moeite gehad met inslapen.
Ook begonnen we aan een oudercursus en was het handig dat ik niet de enige ben die haar naar bed kan brengen.
Hiervoor ben ik gestart met pictogrammen.
De terugkerende activiteiten kwamen in volgorde op een kaartje en een voor een gingen we ze langs.
Daarna zette ik elke activiteit afzonderlijk op een kaartje (er kan wel eens iets extra's zijn of anders gaan) en liet dochter ze een voor een omdraaien en uitvoeren.
Na een aantal keer begon dochter met de kaartjes te spelen en had ze ze dus niet meer nodig.
Oppas vertel ik de volgorde en dan komt het goed.

Omdat dochter niet of met veel moeite aan tafel kwam met het avondeten ben ik gaan kijken wat daar de oorzaak van was.
Dochter zat regelmatig achter de computer (stond in de woonkamer) of was net aan een activiteit begonnen.
Omdat dochter niet met tijd bezig is heeft een klok/wekker geen zin.
De computer hebben we naar boven gezet in de speelkamer (ze zit er nu veel minder achter dan ze deed) en ook mag ze een half uur voor het eten niet meer op de computer.
10 minuten voor het eten klaar is roep ik al dat we over 10 minuten gaan eten.
Soms heeft ze zoveel trek dat ze er direct aankomt. Vaak roept ze "nee, ik hoef niet te eten", maar staat ze na een minuut of 5 toch beneden.
(heeft ze dus schakeltijd)

Er zijn nog meer zaken zijn die ik heb veranderd in de loop der tijd maar denk dat dit de duidelijkste zijn.

In een van mijn volgende blogs zal ik eens schrijven over structuur op mijn werk en een paar wijzigingen die zijn aangebracht om manlief meer structuur te bieden.

Heb jij gewoontes aangepast voor jezelf of voor anderen?

1 opmerking:

  1. Ja, een heleboel! Gewoontes maken het leven makkelijker vind ik. Je hoeft niet elke dag het wiel weer uit te vinden

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.