Pagina's

woensdag 3 augustus 2016

Hypotheekvrij!

Nee, wij zijn voorlopig niet hypotheek vrij.
We zijn juist weer van plan om een nieuwe hypotheek aan te gaan.

Wel is het streven om, niet alleen de maandelijkse betalingen over te maken,  maar ook extra af te lossen.
Maar zo ver is het nog niet.

Nu met de vakantie heb ik weer eens lekker tijd om te lezen (zeker met al die regenbuien) en naast boeken over moestuinen (hoop straks een tuin te hebben) kwam ik ook het boek hypotheekvrij tegen van Gerhard Hormann. Deze stond een paar jaar geleden op m'n lees lijstje maar was toen steeds uitgeleend.

In een halve dag had ik het uit. Leuk om te lezen dat enkele blogs die ik ook volg(de) genoemd werden.

Nieuwe tips heb ik niet gekregen.  Wel versterkt het mijn voornemen om de hypotheek zo snel mogelijk omlaag te krijgen.

Je kunt je geld maar een keer uitgeven en dan zorg ik er liever voor dat ik minder rente betaal.
Als je je schuld aflost betaal je, naast de aflossing, steeds minder rente waardoor je steeds meer overhoudt om aan andere dingen uit te geven.

Heb jij schulden en hoe ga jij er mee om?

3 opmerkingen:

  1. Dan zul je wel (bijv.) een lineaire hypotheek moeten afsluiten, want bij veel vormen wordt de rente niet steeds herzien na een aflossing.

    Ook moet je je afvragen of je met de huidige lage rente en aftrekbaarheidsmogelijkheden de goedkoopste manier van leven kiest als je alleen prio geeft aan aflossen. De hypotheek op tijd volledig kunnen aflossen is zeker belangrijk, maar hopelijk gaat dat niet ten koste van het normale leven.

    Ik merk dat overal zo de druk op aflossen ligt, terwijl het maar de vraag is of de overheid daar straks middens (bijv) vermogensrendementsheffing weer een slaatje uit slaat. Zijn al die zogenaamd verstandige mensen nog duur uit. Ik promoot niet 'onder water staan' hoor, maar bij een normale hypotheekhoogte die goed op te brengen is, zou ik juist proberen zoveel mogelijk de vruchten te plukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Suzanne,

      De rente hoeft niet steeds te worden herzien. (dat gebeurt meestal alleen na de afgesproken periode tenzij je variabele rente hebt gekozen)
      Door af te lossen wordt het bedrag waarover je rente betaald lager, dus het bedrag wat je aan rente moet betalen ook.
      Natuurlijk moet het niet ten kosten gaan van je leven.
      wb de overheid weet je het nooit. Maar als sparen niets oplevert vindt ik minder hypotheek lasten wel zo fijn. Kan ik er ook voor kiezen om bv minder te gaan werken.

      Verwijderen
  2. Wij hebben alleen een hypotheekschuld gelukkig. En die had ik natuurlijk ook liever niet.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.