Pagina's

maandag 22 juni 2015

inzicht in je uitgaven

van www
 Vaak lees je op blogs: Hoe belangrijk het is om inzicht te hebben in je uitgaven. 

We weten vaak wel wat er binnen komt, maar regelmatig is het banksaldo te laag terwijl het nog een paar dagen duurt voordat het loon weer wordt gestort. 
Waar is dat geld nou gebleven? 


Als dat zo heel af en toe eens gebeurt maak je je nog niet zoveel zorgen. 
Maar als het elke maand zo is dan wordt het al snel een probleem. 
Voor je het weet zit je in de rode cijfers en kom je er niet meer uit. 
Elke onverwachte uitgave zorgt ervoor dat je nog verder wegzakt in het financiële moeras.
Weet dus waar je geld blijft!

Na een paar jaar maandelijks alles bij te hebben gehouden was ik het een beetje zat.
Ook door de dagelijkse aandacht die dochterlief vraagt, o.a. als ik 's avonds uit mijn werk kom, had ik geen puf meer om in de financiën te duiken. 
Omdat alles lekker liep heb ik het los gelaten. 
Maar nu merk ik toch dat ik daar meer aandacht aan moet besteden. 
Naast bovenstaand kenmerk dat ik wel eens dagen over had,  kreeg ik af en toe bericht dat ik ergens nog niet op had gereageerd.
Tijd dus om weer grip te krijgen op mijn geldzaken! 

Hoe ga ik het aanpakken? 
1. bonnetjes bewaren
2. een excel bestand aanmaken waarin ik alles weer bijhoudt (heb ik nog wel maar die moet wel even worden bijgewerkt)
3. routine vinden om het minimaal maandelijks bij te houden (bv de zaterdag nadat mijn bank afschrift binnen is)
4. weer winkel prijzen gaan vergelijken (volgens mij ben ik ongemerkt meer voor mijn boodschappen gaan betalen)
4. nu echt eens de nee/nee sticker gaan halen en op mijn brievenbus plakken. 

Heb jij zicht op je uitgaven en hoe houd jij het bij?


6 opmerkingen:

  1. Mag ik een tip geven?
    Ik betaal (bijna) alles via pin en vervolgens log ik wekelijks of eens per 2 weken in om de betalingen te rubriceren. Door het vaak te doen, is het veel minder uitzoekwerk. Een tijdlang heb ik inderdaad ook bonnetjes bewaard om de boodschappen in te delen in 3 rubrieken: "basis", "luxe" en "snoep". Maar inmiddels heb ik dat losgelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mwah... ik probeer gewoon in het algemeen zo min mogelijk uit te geven. En dat gaat volgens mij wel goed!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Elk maandagavond wordt er gekasboekt. Bonnetjes worden bewaard. Digitale afschriften nagelopen. Spaar- en betaalopdrachten ingepland. Is dat leuk? Nee. Maar wel nuttig. Niet alles in het leven is leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had eerst ook een excel maar soms vond ik het teveel moeite om mijn laptop aan te zetten voor alleen die excel. Ik hou alles bij in een kasboek en gaat een stuk makkelijker en sneller en zo hou ik het goed bij. De bank gegevens staan in een app op mijn telefoon, erg makkelijk. Ook doe ik maar 1 of 2 keer per week de boodschappen en schrijf ik daarna meteen in het kasboek. Misschien ook iets voor jou, en dan als je tijd hebt bijv 1x per maand alles bijwerken in je excel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe het anders. Wanneer mijn loon gestort is, pin ik een bepaald bedrag voor de boodschappen. Dit verdeel ik voor 5 weken in een apart knipje en elke week op dezelfde dag pak ik het stapeltje voor die week eruit. Ik weet wat mijn vaste lasten zijn en wat er binnenkomt. Dit is elke maand nagenoeg gelijk. Ik heb voor mezelf een bedrag vastgesteld wat ik buiten mijn boodschapbudget "mag" en "wil" uitgeven en de rest wat overblijft gaat naar de spaar. Zo heel af en toe moet ik even weer wat terugboeken omdat er toch een extra rekening is gekomen of dat de kinderen voor school geld nodig zijn of een feestje is die nog niet ingepland stond. Maar dit is meer een uitzondering dan regel hoor. Het moet echt noodzakelijk zijn wil ik wat terugboeken.

    Ik heb ook een tijd een papieren en digitaal kasboek bijgehouden...ging een week goed en daarna verslonsde ik het weer. Dus dat werkte niet voor mij. Heb voldoende discipline voor bepaalde dingen, maar dit was niks voor mij. Is het geld bijna op en zou ik iets willen hebben, wacht ik op mn volgende loon als het niet direct aangeschaft hoeft te worden ( denk aan een leuk boek of een paar leuke sokken oid).

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb gewoon naast mijn afspraken agenda een andere weekagenda daar schrijf ik al mijn uitgaven in op de dag. Ik splits het op in Boodschappen, diversen, kleding en bijzondere uitgaven. Aan het einde van de maand zet ik het in de computer. Dit doe ik vanaf de invoering van de euro en het werkt bij ons heel goed.

    gr. Kirsten

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.