Pagina's

maandag 18 juni 2012

Koffie filterzakjes


Tijdens de gesprekken op het werk had ik het met de ouderen over het koffie zetten.

Vroeger ging de koffie zo in de pot. Later gebruikte men een filter maar waren er nog geen zakjes.
Zo zat er minder drap in je kopje maar het kwam nog wel voor.
Ook de verschillende wijze van het malen van de koffiebonen kwam voorbij

Omdat ik zelf bijna nooit koffie drink en manlief aan een paar korreltjes oploskoffie genoeg heeft hebben we geen koffiezetapparaat meer staan.

Heb ik trek of krijgen we bezoek dan wordt er met behulp van een losse filter koffie gezet per kop.
Zelfs bij verjaardagen wordt er druk gebruik van gemaakt. Dan staat de filter op een thermoskan.
Zo is er geen onnodige verspilling van water en koffie.

Soms gebruik ik zelfs het filterzakje nog een keer. De verse koffie gaat er dan gewoon bovenop. Persoonlijk vind ik de smaak dan nog beter.
Of ben ik nu echt een vrek?

9 opmerkingen:

  1. Of het vrekkiger is ,is niet aan mij omdat te beoordelen,maar de koffie nog een keer gebruiken en bij vullen Bah bah kan niet lekker zijn.
    Maar je zegt het al jij en je man zijn geen echte koffie drinkers want oploskoffie is ook niet echt te pruimen.
    Maar dat is mijn mening als echt koffiedrinkster.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je vraagt het ronduit: ja dat is vrekkig en ook nog eens zeer onhygiënisch! Om zo'n filterzakje met drab te laten liggen om nog eens te gebruiken! Je kunt het hergebruiken in de tuin, google maar eens. Ik drink zelf al jaren geen koffie, maar zorg er altijd voor dat mijn gasten die graag koffie drinken, een prima kop krijgen. Hetzelfde vind ik ook plezierig als ik op mijn beurt bij hen thee drink!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dat laatste nog nooit geprobeerd. Ik pak wel elke keer een schoon filterzakje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, wat is vrekkig. Vroeger werd oude koffie gewoon weer opgewarmd en opgedronken. Dat zou mij ook niet wat lijken.
    Misschien zou je het filter eerst leeg kunnen gooien en dan weer gebruiken. Maar ik weet niet of ie dan wel heel blijft. Is te proberen. De drab kan je dan door de gootsteen spoelen, schijnt goed te zijn om verstopping tegen te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oude koffie met kokende melk erbij vind ik dan weer heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Drab in de tuin gooien kan idd ook altijd nog, zou werken tegen slakken en katten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik geen papieren filterzakjes maar 'n nylon. Al jaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb onlangs zelfs drie!! dagen met hetzelfde koffiefilter gedaan hihi. Plots waren de filters op en ik had geen zin om alleen daarvoor naar de winkels te gaan dus klopte ik iedere ochtend het filter uit boven de compostemmer en vulde 'm weer met nieuwe koffie, ging prima! Onhygiënisch?? zal best.......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We gebruiken geen zakjes, maar volgens mij is het niet per sé heel erg onhygiënisch.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.