Pagina's

maandag 20 februari 2012

hoe houden we het warm (of koud)


Zeker nu ik veel gebruik maak van oppas en met de flinke kou die we achter de rug hebben, ben ik veel bezig met kou en warmte rond de baby.

Veel oppassers vragen of ze wel boven kan slapen omdat er geen kachel aanstaat.
Een ander zet van te voren al de kachel hoger.
En hoe doen/deden we het zelf met de kou als de centrale kachel ‘s nachts uit gaat?

Voor nood hadden we een kacheltje op haar kamer gezet. Mocht de temperatuur te ver omlaag gaan dan sloeg deze automatisch aan.
Verder slaapt dochterlief onder een dubbeldekentje.

Toen de kachel eens aansloeg toen het 16 graden was vond dochterlief  dit blijkbaar niet prettig.
Toen ik bij haar keek had mw. zich helemaal onder de dekens uitgewurmd.
Toen het een keer kouder was had mw. zich juist meer onder de dekens gekregen door schuin in bed te gaan liggen. (hoe zo vroeg wijs ;))

Onze kraamverzorgster vertelde, toen ik er toen naar vroeg, dat je vooral moest kijken naar hoe je dat zelf ervaart.
Als je naar buiten gaat doe je zelf immers ook een jas aan dus de kleine ook.
(Als ze nog heel klein zijn kunnen ze zichzelf nog niet goed warm houden dus is een (extra) mutsje wel verstandig.)
In een slaapkamer is 16-19 graden goed voor de baby.
Liever een dekentje erbij dan een kruik of kachel was het advies.

Al met al doet de kleine het dus prima zonder (te veel) kachel. Ik denk dat we van de zomer meer problemen hebben met de warmte (staat de hele ochtend de zon er op) en het vroege opstaan door al het licht haha.

Hoe ga/ging jij hier mee om?

4 opmerkingen:

  1. Inderdaad kijk naar jezelf. Het hoofdje, handjes en voetjes van de baby krijgen het in de winter snel koud, dus die buiten goed bedekken, met mutsje, wantjes en een maillotje (sokken trappelen ze op een gegeven moment uit).

    Bij het slapen van de kinderen heb ik bij alle drie de kinderen ook niet de kachel aangedaan. Vaak stond er ook nog een raampje open, weliswaar op een kiertje, maar frisse lucht is nooit verkeerd. Ik pakte een dekentje en geen kruik of kachel... Lees hier eens over baby's die buiten slapen... http://www.ecomama.nl/verzorging/lutje-potje-baby-huisje/

    In de zomer heb ik de oudste in onze slaapkamer overdag laten slapen inderdaad door de hitte van de zon op zijn kamertje. Hij sliep dan in een campingbedje... en dat ging prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De oudste had altijd een slaapzakje aan onder een dekentje, mocht ze er dan onderuit komen dan kreeg ze het niet koud. De jongste blijft tegenwoordig netjes liggen onder de deken, dus die heeft geen slaapzakje aan.
    En verder niet te warm stoken idd en een extra dekentje. Gewoon alert zijn.
    En Zomers als het te warm is laten slapen in een koeler kamertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Te warm is ook niet goed voor een baby. Ik denk dat jij als moeder heel goed weet of het een goede temperatuur is voor je kind. Succes hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Puck- Het buitenbedje ken ik. M'n jongste broertjes hebben erin gelegen.
    goed idee voor de zomer.
    Realmam- Hier heeft dochterlief nu 'snachts ook een slaapzakje aan omdat ze zichzelf nog weleens naar boven werkt.
    Trudy- bedankt

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.