Pagina's

maandag 15 mei 2017

jong geleerd....

Afgelopen week kwamen heden en verleden bij elkaar.

In 2002 startte ik als invalkracht bij een stichting voor peuterspeelzalen. Doordat ik maar 16 uur werkte kon dit er makkelijk bij. Vanaf 2003 kreeg ik een vaste groep en mocht ik dus ook meedoen met de aangeboden opleidingen.

Een van de eerste ging over taalontwikkeling. Deze cursus werd gestimuleerd door de gemeente waar de peuterspeelzaal stond en werd in samenwerking met de plaatselijke bibliotheek vorm gegeven.
Zo leerde ik om taal aan te bieden, passend bij het niveau van het kind en met gebruik van materiaal wat voorhanden was.

Omdat dochterlief moeite heeft met het zich verbaal uiten lees ik op dit moment heel wat boeken over taalontwikkeling.
Zo kwam ik ook bij het boek: 'Praten doe je met z'n tweeën" van Ayala Manolson.
En wat schetst mijn verbazing?
Hier stond alles in wat ik tijdens die cursus had geleerd.
Heel veel voorbeelden die ze geeft hebben we ook, onbewust, gevolgd.
Ook de training om dochterlief te stimuleren tot het vragen sluit hier mooi op aan.

(Ayala Manolsen heeft het Hanen Centre in Toronto opgericht. Zij richten zich op het stimuleren van taalontwikkeling bij kinderen)



Dus het spreekwoord klopt wel 'Jong geleerd is oud gedaan'.
Heb jij, naast je (basis)opleiding, dingen geleerd waarvan je nu nog profijt hebt?

1 opmerking:

  1. Fijn als je iets herkent! Dan is het vaak ook makkelijker toe te passen vind ik altijd.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.