Pagina's

maandag 5 februari 2018

Naamsverandering


Als kind van 5 kreeg ik van 'Sinterklaas' een mooie babypop.
Vele jaren waren we onafscheidelijk en ik gaf haar de naam Esmaralda.
Dit naar aanleiding van een boekje van W.G. van der Hulst waarin een prinses deze naam had.

De pop heeft altijd een plek in de slaapkamer gehad.
Toen ik in verwachting was van dochterlief kreeg de pop een plaatsje in de kinderkamer.
Wat zou het leuk zijn als mijn pop ook door dochterlief met veel moederlijke liefde zou worden verzorgd.

De eerste jaren keek ze er weinig naar om. Toen ze beide even groot waren heeft ze er even naast gestaan maar dat gesjouw was waarschijnlijk toch nog wat te zwaar en al snel keek ze niet meer naar de pop om. Tot afgelopen week...

Voor mijn werk was ik op zoek naar de herinneringsdoos van dochterlief.
Hierin zit het hemeltje van het ledikantje. Dit hemeltje is gemaakt van de rok van mijn trouwjurk.
Omdat we op mijn werk een bruidsmodeshow organiseerden was het een leuk object voor de sfeertafel waar meer dingen getoond werden die gemaakt waren van trouwjurken.

Tijdens het doorkijken van de doos kwam er ook wat kleding te voorschijn.
Dochterlief vond het erg leuk en wilde het haar pop aantrekken.
Hiervoor was de kleding alleen te groot en zo kwam mijn pop weer in beeld.
Deze paste wel een zomerjurkje en een kruippakje.
Zo loopt dochter nu al een week met pop op sleeptouw.

Natuurlijk vertelde ik haar dat de pop Esmaralda heette maar nu kwam ze naar me toe en vroeg: 'mama, mag pop een andere naam?'. Natuurlijk mag dat (hoewel ik het stiekem wel een beetje jammer vind) en toen kwam ze zelf met de naam Josafien. Geen idee waar ze het vandaan heeft maar leuk dat ze daar toch over na denkt.

En zo veranderde dus de naam van de pop.
Heb jij wel eens iets persoonlijks, zoals een pop, doorgegeven en hoe reageerde de ontvanger daarop?

4 opmerkingen:

  1. Hahaha ja, mn allereerste barbiepop die super mooi met originele kleertjes in origineel doosje was bewaard. Binnen de 5 minuten was ze onthoofd door dochterlief! :-() zelfde gebeurde met een doosje oude polly pockets met van die kleine poppetjes. Zelf was ik er super zuinig op geweest, maar dochterlief slaagde erin beide poppetjes te verliezen binnen het half uur dat ze ze kreeg. Ze zijn nooit meer teruggevonden :-()
    Wel erg jammer, vond ik dat. Nu past ze gelukkig al wat beter op haar spullen.
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je dochter nu toch plezier krijgt in jouw oude pop!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jep, onze dochter heeft ook mijn pop van vroeger gekregen. Pop heeft steeds een andere 'functie'. Dan is het haar zus, dan haar zoontje, dan weer een kind in de klas :)... Mijn oude rieten kinderwagen is ook weer teruggekomen, evenals een helikopter waar je op kunt wipwappen en een Duplo huis. Ze zijn ontzettend veel in gebruik hier. Niet te geloven, al bijna 30 jaar oud die spullen en het werkt nog steeds :)...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier is ook mijn pop weer in gebruik genomen. En fisher price speelgoed van mijn man. En veel houten materialen. Leuk om te zien hoe blij ze ermee is.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.