Pagina's

maandag 16 oktober 2017

rondkomen als 1 verdiener

Op het blog van geldvoornop ging het over de vraag of je rond kan komen met een modaal inkomen.
Het voorbeeld ging uit van 2 verdieners met 2 kinderen.
Nu is het bij ons iets anders. Wij zijn met z'n 3en. Manlief thuis, ik als kostwinner en dochterlief op de basisschool.

Toch wel eens goed om alles zo te overzien ipv per maand wat ik zelf altijd doe.
Hoet staat het bij jou als je onderstaand overzicht naast je eigen inkomsten en uitgaven legt?

Al met al houden wij toch nog wat over. (terwijl ik soms wel eens denk dat we het niet gaan redden)
Dat zie ik niet altijd omdat we de belastingteruggaaf niet maandelijks laten uit betalen.
Wel gaat dit geld altijd naar de spaarrekening om dus de jaarlijkse betalingen van te doen.
 
Onderstaand mijn overzicht in grove cijfers.
  * loon met vakantiegeld en belastingteruggaaf
** is 1 bedrag dus voor het gemak even door 2 gedeeld
*** is richtbedrag i.v.m. verhuizing maar is uiteindelijk lager (heb net m'n meterstanden door moeten geven)
****gemeente en regionale heffingen
***** autoverzekering zit erbij
Hierin zit dan nog niet:
onderhoud huis, campingkosten (60), giften (80), cadeaus (15) en bankkosten (6)

Het huishoudboekje van 

gemiddeld modaal voorbeeld gezin                               ons gezin

Inkomsten

Loon
2155                                                        2150*
Toeslagen
686.2                                                         112 (kgb en zorgtoeslag)
Kinderbijslag
162.38                                                         66
Totaal
3003.58                                                   2328            
Uitgaves

Woonlasten
528                                                           440
Energie
58                                                               55**
Gas
92                                                               55**
Water
20,80                                                          25***
Gemeentelijke heffingen
30.33                                                          90****
Verzekeringen
234.79                                                      470*****
Vaste telefoon,tv,internet
46.18                                                          37
Mobiele telefoon
23.24                                                          15
Kinderopvang/BSO
689.2                                                          20 (TSO)
Auto
327                                                             50  *****
Boodschappen
452.29                                                      400
Kleding
171                                                             50
Sportclub
58,34                                                          - (op dit moment niet)



Totaal
2731.17                                                    1707



Over
272,41                                                        621













7 opmerkingen:

  1. Tegenwoordig is het knap dat je alleen rond kan komen. Net toen de euro er kwam kwamen wij, ouders en 3 kinderen voor onder de 1250 euro per maand rond. Dat zal nu bijna niet lukken als 1 verdiener.

    2 jaar geleden was ik alleen en verdiende ik nog maar 1350 euro per maand hiervan kon ik mij net redden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je mijn blog als uitgangspunt hebt genomen. Zo te zien doen jullie het hartstikke netjes met jullie uitgaves. Vooral qua kleding zitten jullie er goed onder. Knap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is net hoe creatief je bent en wensen zijn. hier minder inkomen naar wel 4 kinderen en 2 diesel voertuigen en sparen bijna iedere maand nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat je dit zo deelt! Dit is ook een interessante post voor anderen. Ik ga 'm delen op de Facebookpagina van Het Moederfront!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om de vergelijking te kunnen maken! Wij zitten wel met een heel wat hoger inkomen (zeker als je belastingsteruggave, congégeld enz erbij telt) maar hebben wel 3 kinderen. Wij zitten met alle uitgaven een pak hoger maar onze verzekeringen (zelfs met omnium) kosten ons 'maar' een goeie 100 euro per jaar. Hoe kan dit bij jullie zo hoog liggen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Stephanie,

      Naast je verzekering voor huis, auto, etc. heb je ook de zorgverzekering. de basisverzekering is onder de 100 euro per maand maar met aanvullende komen wij op 123,- per persoon per maand. (kinderen tot 18 jaar gratis meeverzekerd) dus vandaar dat hoge bedrag.

      Verwijderen
  6. Bedankt voor het delen. Toename dochter net was geboren was ik ook een lange tijd de kostwinnaar. Mijn man was toen net klaar met een fulltime studie en bleef meer huis met haar. Sinds dit jaar is het andersom. Ik trok het miet meer. Mijn man kreeg een fulltime baan en moest verder eisen waardoor ik alles alleen moest doen in de ochtend en maag. Kinderen wegbrengen naar opvang, halen,eten koken, douchen, etc. Nu ben ik fulltime mama. We leven weer op een loon. Ik post mijn weekuitgaven ook op mijn blog, althans wat er in de uitdaging van dit jaar past.
    Interessant om jouw kijk op het gezinsleven en de uitgaven te lezen. Ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat en zal je blijven volgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.