Pagina's

maandag 26 juni 2017

lezen

Een van m'n grootste hobby's is lezen.
Nu neem ik daar de ene keer meer tijd voor dan de ander...

Als kind hadden we geen bieb in de buurt en kwam de bibliotheekbus langs.
Een keer in de week de woensdagmiddag en avond stond hij in de buurt.
Direct uit school vertrok ik naar de bieb.
Las daar diverse stripboeken (mochten we niet thuis lezen) en nam 6 boeken mee naar huis.
Na het avondeten waren die meestal weer uit en dus ging ik 's avonds nog een keer.
Dan nam ik ook de wat dikkere boeken mee in de hoop de week door te komen.

Door verhuizing, school, werk, huwelijk en gezin kwam er op den duur de klad in.
Maar trouw bleef ik lid.


Door bewuster met geld om te gaan ben ik daarom, een aantal jaren geleden, bewust gaan lezen.
Nu nog probeer ik met dochterlief zeker om de week de bieb te bezoeken.

Waar ik voorheen meestal de bekende schrijvers nam begon ik nu bij de A
(in dit geval waren dit de detectives, romans etc.)
Tegenwoordig neem ik altijd 3 boeken. (meestal geen tijd voor meer)
Daarvan zijn er 2 uit de categorie waarin ik bezig ben (vanwege de nieuwe bieb weer bij de A)
en 1 uit de categorie educatie/informatief.

Zo leer je nieuwe schrijvers kennen en doe je veel informatie op.
Maar daarover later meer.

Handteer jij ook een methode in het uitzoeken/lezen van je boeken?

3 opmerkingen:

  1. Nee, ik pak eigenlijk lukraak wat mij aanspreekt, maar ik vind jouw systeem wel leuk. Want zo zorg je dat je verschillende genres leest.

    Grappig dat je als kind 's avonds nog een keer terug ging naar de bieb : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik schrijf altijd titels van boeken, die me aanspreken (van horen zeggen, uit de literaire bijlage van Trouw, van boekenblogs en FB-pagina's) op en neem die mee of vraag ze aan. Dat zijn vaak waargebeurde verhalen, thrillers en detectives en soms romans. Geen streekromans, chicklits of "ze leefden nog lang en gelukkig' romans!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, ik hou hier geen systeem in. Neem mee wat me op dat moment aanspreekt. Soms bedenk ik dat ik in een schriftje of zo even kort een samenvatting of mijn gevoel over dat boek wil opschrijven om het later terug te kunnen halen. Het is er nog steeds niet van gekomen om het echt te gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.